Beschrijving: Paardentram bij de Spoolderberg met personeel in uniform, 1919. Reclames van de gebr. Bischoff manufacturen en van J. Zijlstra Hzn., die een winkel in koloniale waren had in de Smeden en de oprichter was van het Fryske Selskip in Zwolle. Oprichters van de Zwolsche Tramweg Maatschappij waren H. van Dun, exploitant van het Katerveer en A.R. Kroes. Zwolle was de 7e stad van Nederland me...1919, 1919{CB087A00-F60F-45E6-8060-245A763DBFAE}
Ansichtkaart van Zwolle met in de letters fotootjes van de Sassenpoort (rond 1500 gebouwd, 1894-1897 gerestaureerd door Pierre Cuijpers en voorzien van neogotische spits), de Peperbus vanaf de Nieuwe Haven, de Grote Markt, de Statenzaal uit 1898, het Katerveer in de IJssel (tot het gereedkomen van de IJsselbrug in 1930), de Diezerstraat ter hoogte van de Smeden, de watertoren (uit 1892, ommanteld ...{F5170B45-57E1-4FBD-8816-FD5A907E42E9}
Bezoek koningin Wilhelmina,prinses Juliana en prins Hendrik aan Zwolle op 27 mei 1921. Hier de aankomst bij het Katerveer,het open rijtuig voor de rijtour door de stad staat klaar.27/5/1921, 1921{D5843021-0995-4E01-BD16-64CD98C8C1FA}
Aquarel van de Kleine Katerveersluis uit 1819, het jaar waarin Zwolle met de Willemsvaart een rechtstreekse verbinding met de IJssel kreeg. Door de sterk toenemende bedrijvigheid in de 19e eeuw werd in de jaren 1871-1873 de Grote Katerveersluis ernaast gebouwd. Toen in 1964 de Spooldersluis en het Zwolle-IJsselkanaal gereed kwamen, had het sluizencomplex bij de Willemsvaart afgedaan. Er was geen s..., 1993-1995{0BF3CD5D-FD4E-49D6-A0BB-9F058EA3A2B5}
De oude IJsselbrug, die in 1929 is gereedgekomen ter vervanging van het Katerveer. Ter gelegenheid van de opening op 15 januari 1930 wapperen de vlaggen en staan een paar fotografen te wachten op de feestelijkheden. 15/1/1930, 1930{D7CFF4B4-1D3C-4888-8997-DBD1D1091C0E}
Katerveerdijk met Katerveer, veerboot over de IJssel, 1925 (onderdeel van leporello?)1925, 1925{8D3192C5-2B98-4B4C-9530-8765B91CA1C5}
Schmuckkarte Jugendstil Katerveer veerboot over de IJssel, bij de Katerveerdijk, 1900. geen1900, 1900{F22B9DD6-336E-4932-89C4-71A6C7039221}
Scheepstype: Tjalk HagenaarLiggend tegen de palen twee tjalken; dwars liggend een Hagenaar. In de kleine kolk van de Kateveersluizen naar buiten schuttend, uit de Willemsvaart naar de IJssel. ca. 1910. geen1910, 1910{44CA94BB-617F-49BE-9117-BF8CD4787700}
Scheepstype: Modderbak Stoomsleepboot.Naar binnen schuttend een modderbak geassisteerd door een stoomsleepboot, in de grote kolk van de Katerveersluizen 1908. Zwolle, 21 juli 1908 / Utrecht, 21 juli 19081908, 1908{7B6C4927-E835-4346-B09D-819D70C5DC3D}
Scheepstype: "Beurtschepen".Vertrek vanuit Zwolle, geladen met diverse stukgoederen, meestal bestemming Amsterdam/Rotterdam. Op de voorgrond een stoombeurtschip in de grote kolk van de Katerveersluizen. ca. 1930. geen1930, 1930{7F7B3F25-C2F3-4583-ACDE-09548C28DBC6}
Scheepstype: Tjalken. Rechts een houten Tjalk geladen met turf, daarachter een jacht en een stoomsleepboot. Links een ijzeren Tjalk. Voor de Katerveersluizen in de Willemsvaart 1904 of eerder. Zwolle, 26 oktober 1904 / Leeuwarden, 27 oktober 19041904, 1904{9C8A2355-8141-4FFB-9039-40C56CFBBA3D}
Links Van Nahuysplein met fontein en Sassenpoort, rechtsboven Willemsvaart met Spoolderbergbrug, rechtsonder Nieuwe Havenbrug met Eekwal, ca. 1955. Zwolle, 19 [...] 1956.1955, 1955{722B4534-A36E-4A9C-BE81-17893147D844}